جستجو

آشنایی با باسکولت

باسکولت

دامنه صنعت توزین، از مقیاس آزمایشگاهی شروع شده و تا توزین سنگ های معدن کاربرد دارد. باسکولت، یکی از ابزارهایی است که در این میان کاربرد بسیاری در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی و دارویی دارد. این ابزار در واحدهای صنعتی و کارگاه های کوچک که ظرفیت توزین بالایی ندارند به کار گرفته می‌شود زیرا در این واحدها، اگرچه ممکن است خریدها به صورت تناژ انجام شوند اما عملیات تولید و تهیه مواد اولیه، در مقیاس کوچکی انجام می شود.  

باسکولت چیست؟

انواع مختلف باسکولت با ظرفیت های گوناگون، ابزارهایی هستند که با هدف توزین در بخش هایی از صنعت که ظرفیت توزین آنها کمتر از صنایع بزرگتر است، مورد استفاده قرار می گیرند. اساس کار این ابزار توزین، مانند تمامی ابزارهای دیگر در این صنعت، بر پایه نیروی جاذبه است. همانطور که می‌دانید جرم اجسام بدون در نظر گرفتن نیروی جاذبه اندازه گیری می‌شود؛ اما زمانی که وزن آن را اندازه می‌گیریم، جرم آن کالا در عدد ثابت گرانش زمین ضرب می‌شود.  

باسکولت

تعریف دیگری که از باسکولت می‌توان داشت بازه وزنی است که توسط این ابزار توزین اندازه گیری می‌شود. اصولا این مدل از باسکول ها را با ترازو صنعتی یا باسکول کفی اشتباه می‌گیرند؛ البته این ابزار از لحاظ ساختار و وظیفه اصلی، تفاوت چندانی با ترازوهای صنعتی یا باسکول های کفی ندارد و بزرگترین تفاوت آن با این دو ابزار توزین، بازه ظرفیت توزین آن است که صرفا محموله هایی با وزن بین ۱۵۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم را توزین می‌کند. تفاوت دیگر باسکولت با ترازو صنعتی در این است که این ابزار توزین در ابعاد بزرگتری نسبت به ترازو صنعتی تولید می‌شود و صفحه آن نیز، دارای ویژگی ‌هایی است که کمک می‌کند تا اجسام با وزن شامل محدوده ظرفیت توزین این ابزار به راحتی توزین شوند. 

چرا از باسکولت استفاده کنیم؟ 

این ابزار، با هدف توزین محموله های با تناژ پایین مورد استفاده قرار می گیرد اما چرا از این ابزار به جای باسکول کفی یا ترازوهای صنعتی برای توزین این محموله ها استفاده می کنیم؟ دلایل این موضوع عبارتند از: 

  • باسکولت ظرفیت و اندازه بزرگتری از ترازو صنعتی دارد و برای محیط‌های کارگاهی و صنعتی مناسب است. 
  • به دلیل استفاده از ابزارهایی با استحکام بالا، این ابزار می‌تواند شرایط کاری سخت محیط تولید را تحمل کند و با دقت، عملیات توزین را انجام دهد. 
  • توزین اجسام سنگین یا با وزن پایین این ابزار، خریداران را قادر می‌سازد هر زمان که نیاز دارند، بتوانند باسکولت را جابجا کرده و در مکان های مختلف به کار گیرند.  
  • تنوع کاربردی باسکولت بالا است و از صنایع غذایی گرفته تا بخش هایی مانند گمرک، می توانند از این ابزار توزین استفاده کنند. 
باسکولت

مواردی که در بالا ذکر شد هر کدام بیانگر رنج وسیعی از کاربردهای باسکولت در مکان‌های مختلف است؛ به عبارت دیگر، باسکولت تمامی ویژگی هایی را که یک ابزار را قادر می‌سازد در چند صنایع مختلف بدون محدودیت به کار گرفته شود دارد.

باسکولت از چه اجزایی تشکیل شده است؟ 

این ابزار توزین مانند ترازوهای صنعتی یا باسکول های کفی، دارای بخش های مختلفی هستند که عبارتند از:

شاسی

این ابزار توزین، دقت بالا خود را به بخش شاسی مدیون است زیرا شاسی با پایه های قابل تنظیم، سطح زیر این محصول را کاملا صاف کرده و از تاثیر شیب و ناهمواری بر عملیات توزین جلوگیری می‌کند. 

شاسی این ابزار نیز، معمولا از فولاد سخت شده با کربن تولید می‌شود تا مقاومت این ابزار را در مقابل بارهایی که تحمل می‌کند، افزایش دهد.

لودسل

لودسل یک قطعه الکترومکانیکی است که با دریافت فشار ناشی از جرم یک شی، سیگنال الکتریکی تولید می‌کند. لودسل ها دارای اشکال و مکانیزم های کارکردی متفاوتی است؛ لودسل های به کار برده شده در تولید باسکولت، معمولا از نوع برشی دیجیتال است.

باسکولت

کفی

کفی یا صفحه این محصول، محل قرار گیری اجسام و اقلامی است که می‌خواهید آنها را توزین کنید. این کفی بایستی از جنس فولاد با استحکام بالا باشد تا وزن اجسام سنگین را تحمل کند. در برخی از مواقع، ممکن است به دلیل بکارگیری باسکول در مکان های مرطوب و خیس، جنس صفحه آن به طور کامل از استیل یا استیل ضد زنگ ساخته شود. صفحه باسکول در سایزهای مختلف تولید می شود و در مواردی نیز، امکان دارد که بر اساس سفارش مشتری، صفحه باسکولت اختصاصی سازی شود.

نمایشگر

نمایشگر یک قطعه الکتریکی است که سیگنال دریافتی از لودسل را به وزن تبدیل می‌کند و آن را در قالب یک عدد نمایش می دهد. تنوع نمایشگر کمک می‌کند تا شما بتوانید بسیاری از عملیات های کسب و کار خود را توسط این بخش الکترونیک در باسکولت ها انجام دهید.

جمع بندی

باسکولت یکی از ابزارهای توزین که کالاهای مختلفی با وزن ۱۵۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم را توزین می‌کند و به این دلیل، بیشتر برای محیط ‌های صنعتی و کارگاهی کوچک مناسب است. این محصول همانند ترازوها و باسکول های کفه دار از بخش های مختلفی شامل شاسی، کفه یا صفحه، نمایشگر و لودسل تشکیل شده است و به دلیل نوع خاص طراحی خود، امکان جابجایی در بخش های مختلف یک محیط صنعتی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت قیمت سریع