جستجو

آشنایی با اجزای باسکول جاده ای

اجزای باسکول جاده ای

باسکول جاده ای وسیله ای است که به صورت یک پل طراحی می‌شود تا وسایل نقلیه با قرار گرفتن بر روی آن توزین شوند. این ابزار توزین به صورت های مختلفی از قبیل نیسان کش، خاور کش، باسکول ۵۰ تنی یا کامیون کش، باسکول ۶۰ تنی یا تریلی کش، دامپ تراک و … طراحی و تولید می‌شود. در این مقاله اجزای باسکول جاده ای به صورت مجزا از هم توضیح داده شده‌اند. 

اجزای باسکول جاده ای

تمامی مدل های مختلف باسکول های جاده ای، از دو بخش اجزای مکانیکی و قطعات الکترونیکی تشکیل می شود که هر دو بخش، باید به تناسب شرایط کسب و کار و به صورت هماهنگ با یکدیگر انتخاب شوند. در ادامه این بخش، اجزای مکانیکی و الکترونیکی این ابزار توزین، به تفکیک مورد بررسی قرار می گیرد.

اجزای مکانیکی باسکول جاده ای

اجزای باسکول جاده ای در بخش قطعات مکانیکی از دو جز اصلی تشکیل شده است که شامل فونداسیون و صفحه باسکول است؛

فونداسیون باسکول جاده ای

فونداسیون، به عنوان یکی از اجزای باسکول جاده ای نقش تحمل بار سنگین را به عهده می‌گیرد و کلیه بارها و نیروهای اعمالی به صفحه باسکول از طریق فونداسیون به زمین منتقل می‌شود. بنابراین رعایت استانداردهای تولید قطعات بتنی به منظور تامین استحکام لازم و نصب دقیق این قطعه در زیر باسکول در عملکرد باسکول جاده ای تاثیر به سزایی دارد.

اجزای باسکول جاده ای

اصولا فونداسیون به صورت قطعات بتنی مستطیل شکل تولید می‌شوند و در زیر صفحه باسکول به منظور قرار گرفتن لودسل بر روی آنها کار گذاشته می‌شوند.

صفحه باسکول

همان سکوی باسکول جاده ای است که بنا به نوع باسکول یک صفحه، دو صفحه یا سه صفحه با ابعاد مختلف خواهد بود و در پروژه‌های خاص تعداد آن متناسب با نیاز طراحی و تعیین می‌گردد. جنس صفحات بسته به محلی که قرار است باسکول جاده ای به کار گرفته شود به صورت فلزی و بتنی تولید می‌شود.  

صفحات باسکول بتنی با عرض ۳ متر و طول ۸ متر تولید می‌شوند اما صفحات فلزی به صورت عرض تقریبی ۳ متر و طول تقریبی ۵.۵ متر تولید می‌شوند. صفحات باسکول از حساسیت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی برخوردارند که به همین دلیل بهتر است ابتدا محیط کاری را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید صفحه باسکول کنید.

اجزای الکترونیک باسکول جاده ای

بخش الکترونیکی اجزای باسکول جاده ای از ۴ قسمت تشکیل شده است که هر یک وظیفه‌ی خاصی در توزین به عهده‌ دارند اما در هماهنگی با هم کار می‌کنند؛

لودسل باسکول جاده ای  

لودسل حساس ترین قطعه الکترونیکی از اجزای باسکول جاده ای است. لودسل یک قطعه الکترومکانیکی است که بر اثر اعمال فشار، سیگنال الکتریکی تولید می‌کند.

این تجهیز الکترومکانیکی قابلیت انعطاف پذیری دارد و بعد از هر بار تغییر شکل بر اثر فشار وارده شده، به حالت قبل برمی‌گردد و مجدد آماده عملیات توزین است.

اجزای باسکول جاده ای

نمایشگر باسکول جاده ای

نمایشگر نقش جمع آوری دیتا باسکول را بر عهده دارد. نمایشگر یا اندیکاتور باسکول تمامی سیگنال ها را از لودسل دیجیتال به صورت مستقیم و از لودسل آنالوگ از طریق جانکشن باکس دریافت می‌کند و آنها را به اعداد قابل خواندن تبدیل می‌کند. این نمایشگرها از قابلیت‌های بسیار بالایی برای مدیریت سیستم توزین برخوردارند که هرچه مدل نمایشگر پیشرفته تر باشد قابلیت‌های بیشتری برای مدیریت توزین محموله به شما ارائه می‌دهد.

جانکشن باکس

جعبه ای که وظیفه حفاظت از بردشیر در مقابل رطوبت و گرد و غبار را بر عهده دارد را جانکشن باکس می‌گویند.

چاپگر

به منظور چاپ عدد وزن نمایش داده شده، پرینتر یا چاپگر به نمایشگر (اندیکاتور) متصل می شود و عدد وزن چاپ می‌گردد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت قیمت سریع