جستجو

باسکول کفی چیست؟

باسکول کفی

یکی از ابزارهای پرکاربرد در بخش توزین در صنایع مختلف، باسکول کفی است. تنوع کاربردی این تجهیز بسیار زیاد است و تقریبا می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد کارگاه های تولیدی از انواع مختلف باسکول کفی استفاده می‌کنند. در این مقاله تعریف دقیقی از باسکول کفی را به همراه برخی از کاربردهای آن شرح خواهیم داد.

باسکول کفی چیست؟

باسکول کفی یکی از چندین ابزار اندازه گیری وزن است که برای بازه توزین کالا از ۱ تا ۵ تن کاربرد دارد. این باسکول از چند بخش اساسی شامل شاسی، صفحه، لودسل و نمایشگر باسکول تشکیل شده است که در کنار همدیگر عملیات توزین را انجام می‌دهند. باسکول های کفی از نظر کارکرد و مکانیسم عملکردی، تفاوتی با ترازو ندارند اما به دلیل اینکه برای توزین کالای سنگین ‌تر از ترازو تولید می‌شود، طراحی متفاوتی با ترازو دارند. نامگذاری این ابزار به عنوان باسکول کفی نیز به همین دلیل است، چرا که دیگر در محدوده نامگذاری ترازو قرار نمی‌گیرد. 

در صنعت، گاهی باسکولت را نیز به عنوان باسکول کفی می شناسند اما در واقعیت، این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند؛ دلیل این تفاوت، بازه اندازه گیری هر یک از آنها است. (ظرفیت توزین باسکولت در بازه ۱۵۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم و گاهی نیز ۹۰۰ کیلوگرم و ظرفیت توزین باسکول کفی در بازه ۱ تن تا ۵ تن است.)  

باسکول کفی

مزایای باسکول کفی برای کسب و کار شما 

اگر اغراق نکرده باشیم می‌توان گفت باسکول کفی جزو ابزارهایی است که باید در هر کارگاه تولیدی به کار گرفته شود. این ابزار می‌تواند تمامی اقلام ورودی و خروجی کارگاه را ثبت کرده و به شما کمک کند تا اشراف کاملی به میزان خرید، تولید و فروش کسب و کار خود داشته باشید. 

باسکول کفی به دلیل سهولت در جابجایی، به راحتی می‌تواند بین بخش های مختلف جابجا شود؛ این امر شما را از خرید باسکول های کفی بیشتر و بکارگیری آنها در نقاط مختلف کارگاه بی نیاز می‌کند. در صورت نیاز، شما می‌توانید در کوتاهترین زمان جابجایی را انجام دهید و بعد از اتمام فعالیت مجددا آن را به محل قبلی برگردانید. 

باسکول کفی به دلیل اشغال فضای کم، می‌تواند در کارگاه های کوچک نیز به کار گرفته شود. اختصاص فضای کم به این ابزار، یکی دیگر از مزیت های کاربردی آن است که خریداران این محصول در هنگام استفاده از این ابزار توزین بهرمند می‌شوند.  

چه صنایعی به طور مستقیم از باسکول کفی استفاده می‌کنند؟

با توجه به اینکه ذکر تمامی صنایع و نحوه استفاده آنها از باسکول کفی در یک مقاله امکان پذیر نیست، در ادامه صرفا به چند صنعتی که جزو مشتری‌های اولیه این ابزار هستند اشاره خواهیم کرد:

صنایع غذایی و دارویی 

صنعت غذا متاثر از ادغام ترکیبات مختلف برای رسیدن به طعم و مزه دلخواه است. شاید شما در خانه از ترازو خانگی برای توزین مواد اولیه یک غذا استفاده کنید، اما زمانی که حجم تولید بالا باشد، دیگر نمی‌توان از ابزارهای توزین با ظرفیت پایین استفاده کرد. باسکول کفی در صنایع تولید مواد غذایی و دارویی به شما کمک می‌کند تا مواد مورد نیاز را به میزان لازم جدا کرده و در فرآیند تولید به کار ببرید. 

باسکول کفی

 صنعت حمل و نقل 

جابجایی مسافر و بار از عمده وظایف صنعت حمل و نقل است. واحد شمارش افراد که کاملا مشخص است و نیازی به توضیح ندارد؛ اما برای توزین باری که با یک وسیله نقلیه بزرگ یا کوچک جابجا می‌شود بهترین ابزار، انواع مدل های باسکول است؛ اگر محدوده این بارها در بازه ۱ تن تا ۵ تن باشد، باسکول کفی بهترین گزینه برای توزین است. انواع باسکول های کفی، در شرکت های اتوبوسرانی که قادر به حمل بارهای بسیار سنگین نیستند بسیار پرکاربرد است.

عمده فروشی ‌ها 

اقلام و اجسامی که به صورت کیلویی انجام می‌شوند (مانند برنج و دیگر حبوبات)، پس از اینکه توسط شرکت‌ های بزرگ در حجم بسیار بالا به بازار عرضه شدند، به دست عمده فروشی های محلی می‌رسند. این واحدهای توزیع کننده در برخی موارد، برای تامین نیاز مشتریان خود و فروش این اقلام در حجم های کمتر به باسکول های کفی نیاز پیدا می‌کنند.  در واقع، بسیاری از کسب و کارهایی که محصولی را به صورت عمده اما در حجم و مقادیر کم به بازار عرضه می‌کنند از باسکول کفی استفاده می‌کنند. 

صنعت زباله و بازیافت 

جمع آوری زباله بازیافتی یکی از فعالیت‌هایی است که شهرداری ها یا پیمان کاران خصوصی در سطح خرد و کلان انجام می‌دهند. سایت‌های خرید زباله بازیافتی که زباله را از افرادی که جمع آوری کرده‌اند خریداری می‌کند و آن را به واحدهای صنعتی بازیافت زباله می‌فروشد، معمولا از چندین باسکول کفی استفاده می‌کنند. حجم خریدار زباله در این مراکز بین ۱ تا ۵ تن است و معمولا حجم بسته‌های زباله ای که برای بازیافت آماده می‌کنند فراتر از این میزان نیست؛ بنابراین باسکول کفی برای این واحدها بهترین انتخاب خواهد بود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت قیمت سریع