جستجو

چگونه از کیفیت باسکول جاده ای مطمئن شویم؟

کیفیت باسکول جاده ای

اطمینان از دقت ابزارهای توزین و کیفیت باسکول جاده ای، یکی از بحث ‌های داغ در حوزه خدمات پس از فروش باسکول های صنعتی است. باسکول ها به دلیل قرارگیری در شرایط محیطی و عملکردی خاص، احتمال بالایی برای خرابی و آسیب ‌های محیطی دارند؛ به همین علت می بایست به طور منظم بازرسی شده تا سطح کارایی آنها دچار افت نشود. در این مقاله، به بررسی دو دلیل عمده شامل عوامل محیطی و خرابی قسمت های مختلف باسکول که می توانند این محصول را از کالیبراسیون خارج کنند و همچنین، راه هایی برای جلوگیری از بروز این وضعیت خواهیم پرداخت.

افت کیفیت باسکول جاده ای به علت شرایط محیطی

باسکول جاده ای به دلیل قرار گرفتن در محیط‌های باز، به طور دائمی در معرض خطرات محیطی خواهد بود؛ این خطرات ممکن است عملکرد این باسکول ها را دچار اختلال کرده و آسیب‌ هایی به شرح زیر را در آنها ایجاد کنند:

·        خرابی ناشی از آب گرفتگی

·        یخ زدگی و حرارت بالا

·        خرابی ناشی از صاعقه

در ادامه، این سه آسیب به همراه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز آنها به تفکیک بررسی خواهد شد.

آسیب ناشی از سیل

باسکول‌هایی که در مناطق مرطوب با میانگین بارش بالا نصب می ‌شوند، معمولا به دلیل آبگرفتگی و سیل ممکن است دقت خود را از دست بدهند.

 این امر در چنین مناطقی کاملا طبیعی است؛ به همین دلیل تولید کنندگان باسکول در این مناطق، همیشه به دنبال راهی برای محافظت از سیستم مکانیکی و الکتریکی باسکول در مقابل رطوبت هستند. آب گرفتگی باعث خوردگی اجزای فلزی باسکول و به دنبال آن، افت شدید کیفیت باسکول جاده ای می‌ شود که در نهایت، این اتفاق به اجزایی مانند لودسل و جعبه های اتصال آسیب جدی می ‌رساند. 

کیفیت باسکول جاده ای

برای پیشگیری از وقوع این آسیب ها، در ساخت سیستم مکانیکی از رنگ‌های مقاوم به رطوبت و از بتن با خصوصیات ضد آب استفاده می ‌شود. یکی دیگر از تمهیدات مهم دیگر برای باسکول های نصب شده در این مناطق، استفاده از جانکشن باکس ضد آب است که در بسیاری از موارد، اولین اقدام برای محافظت از باسکول در برابر سیل، همین اقدام خواهد بود.

تاثیر درجه حرارت بر عملکرد باسکول

تغییرات دما چه در حالت یخبندان و چه در مناطقی که هوا بسیار گرم و خشک است، می تواند بر عملکرد لودسل،  کارایی کابل ها و کیفیت باسکول جاده ای تاثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از این اتفاق، راهی به جز بررسی باسکول به صورت روزانه یا هفتگی نیست و بهتر است پیش از توزین محموله، ابتدا چند تست انجام دهید و  در صورت اطمینان از کیفیت باسکول جاده ای و عملکرد صحیح آن، محموله را توزین کنید.

صاعقه با رعد و برق

رعد و برق یکی از جدی‌ترین خطرات برای باسکول های جاده ای است و در صورت آسیب دیدگی به دلیل صاعقه، هزینه تعمیرات این محصول بسیار بالا خواهد بود.

خرابی ناشی از این امر ممکن است باسکول را برای مدتی از کار بیندازد و علاوه بر هزینه‌های تعمیر، به کسب و کار شما نیز، خسارت قابل توجهی وارد کند.

کیفیت باسکول جاده ای

به منظور جلوگیری از این اتفاق، باید از کابل تخلیه ولتاژ در بدنه استفاده کنید تا پیش از اینکه بار الکتریکی صاعقه در بدنه باسکول تخلیه شود، این کابل، بار وارد شده را به زمین اطراف منتقل کرده و از آسیب دیدگی باسکول جلوگیری کند. بهتر است باسکول‌هایی که در مناطق با تعداد بالای صاعقه نصب می شوند، به طور منظم مورد تست تخلیه ولتاژ قرار گیرند.

خرابی ناشی از قطعات مختلف باسکول

قطعات باسکول، ممکن است به دلایل مختلفی دچار خرابی و عدم ارائه کارکرد صحیح شوند که در نهایت، بر روی کیفیت باسکول جاده ای در توزین محموله ها تاثیر منفی خواهد گذاشت. قطعات زیر، بیشترین آمار خرابی را در مقایسه با سایر بخش های باسکول جاده ای دارند:

لودسل (جانکشن باکس و کابل‌ها)

یکی از بیشترین آمار خرابی در باسکول های جاده ای، مربوط به لودسل است؛ زیرا این قطعه بیشترین کارکرد را در سیستم باسکول دارد. لودسل ها، کابل‌ها و جانکشن باکس به دلیل دقت بالای کارکرد، با کوچکترین تغییر دچار مشکل در ارائه عملکرد صحیح خواهند شد. برای جلوگیری از بروز مشکل در این قطعات و افت کیفیت باسکول جاده ای، بهتر است به طور منظم اتصال کابل‌ها را چک کنید؛ اجازه ورود رطوبت به جانکشن باکس ها را ندهید و لودسل‌ها را به صورت دوره‌ای کالیبر کنید.

کیفیت باسکول جاده ای

صفحه باسکول

اعوجاج و ترک‌های ناشی از قرار گرفتن کامیون و تریلی بر روی صفحه باسکول و قرارگیری این بخش در معرض آسیب‌های محیطی، باعث توزیع نامناسب فشار بر روی لودسل و کاهش قابل توجه کیفیت باسکول جاده ای خواهد شد. برای حل این مشکل می بایست به شکل منظم از تراز بودن صفحه اطمینان حاصل کنید تا کیفیت توزین کاهش نیابد.  

نمایشگر یا اندیکاتور

کارکرد صحیح برد الکتریکی و تنظیمات صحیح اپراتور، از دیگر مواردی است که باعث می‌شود عدد نشان داده شده بر روی نمایشگر، مورد اطمینان باشد. بهتر است در بازه های زمانی مشخصی، تنظیمات انجام شده برای باسکول را مجدد چک کرده یا از واحد خدمات پس از فروش شرکتی که باسکول جاده ای را از آن خریداری کرده اید، بخواهید که برد الکتریکی باسکول را تست کنند و از کیفیت باسکول جاده ای و صحت عملکرد توزین در آن مطمئن شوند.

کیفیت باسکول جاده ای

نرم افزار باسکول

هر باسکول جاده‌ ای دارای نرم افزار اختصاصی است که با هدف تسهیل فرایند توزین، طراحی و برنامه نویسی شده است. برای اطمینان از کیفیت باسکول جاده ای در بخش توزین، می بایست این نرم افزار را بررسی کرده و مطمئن شوید که این نرم افزار دارای باگ نباشد و بر روی سیستم کامپیوتری شما به درستی کار کند. این موضوع بایستی در زمانی با نرم افزار کار می‌کنید؛ تست شود تا مشکلات احتمالی به سرعت شناسایی و به متخصص آن گزارش شود.

در پایان و علاوه بر تمامی موارد گفته شده، توصیه اکید ما این است که برای کسب اطمینان از کیفیت باسکول جاده ای و صحت عملکرد توزین در این محصول، بهتر است تمامی بخش های آن را به شکل منظم و دوره ای بررسی کنید و کوچکترین مشکل ایجاده شده را پس از مشورت با شرکت تولید کننده، به سرعت رفع نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت قیمت سریع