جستجو

نحوه محاسبه ظرفیت باسکول

محاسبه ظرفیت باسکول

در صنعت توزین، ظرفیت ابزاری که با آن، مواد دیگری را توزین می‌کنیم؛ یکی از پارامترهای مهم در خرید این محصولات است. باسکول جاده ای نیز از این امر مستثنی نیست و خرید این محصول، اغلب بر اساس ظرفیت آن انجام می شود؛ شاید برای شما این سوالات پیش آمده باشد که محاسبه ظرفیت باسکول چطور انجام می شود؟  چرا ما باسکول های جاده ای را با نام هایی مانند باسکول ۵۰ تنی، باسکول ۶۰ تنی یا اسامی از این قبیل می شناسیم؟ یا اینکه آیا دانستن حداکثر ظرفیت باسکول برای تعیین ظرفیت آن به تنهایی کافی است؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

عوامل تاثیرگذار در محاسبه ظرفیت باسکول

بسیاری از مشتریان تصور می کنند که صرفا اگر حداکثر ظرفیت باسکول را بدانیم، پس می توانیم ظرفیت کلی آن را تعیین کنیم؛ این باور چندان صحیح نیست. در واقع، عوامل دیگری از قبیل ظرفیت توزین هر محور و حجم ترافیک وارد شده به باسکول نیز، بر روی تعیین ظرفیت آن تاثیرگذار هستند و بهتر است که برای تعیین ظرفیت باسکول جاده ای، حتما حجم ترافیک حال حاضر و آینده این محصول را نیز در نظر داشته باشید. محاسبه ظرفیت باسکول با در نظر گرفتن چند ظرفیت مختلف انجام می شود که عبارتند از:

·        ظرفیت ناخالص (یا ظرفیت اسمی)

مجموع وزنی که از طریق بار توزین شده در سطح باسکول توزیع و محاسبه می ‌شود، به عنوان ظرفیت ناخالص یا اسمی شناخته می شود.

·        ظرفیت بار متمرکز (CLC)

این ظرفیت شامل وزنی است که بر هر محور کامیون یا تریلی وارد می‌ شود.

·        حجم ترافیک

منظور از این عبارت، تعداد وسیله نقلیه ای که باسکول جاده ای به صورت میانگین در طول روز توزین می‌ کند.  

در بخش بعدی، هر یک از این اصطلاحات را به طور کامل توضیح خواهیم داد و تاثیر آنها بر روی محاسبه ظرفیت باسکول جاده ای را بررسی می کنیم.

محاسبه ظرفیت باسکول

ظرفیت ناخالص چیست؟

منظور از ظرفیت ناخالص در باسکول، کل وزنی است که باسکول توزین می‌کند؛ اما فراموش نکنید که بار اصلی یا خالص زمانی محاسبه می‌شود که وزن وسیله نقلیه را از وزن کل کم کنیم.

برای تشخیص اینکه چه ظرفیت باسکولی برای شما کارایی خوبی دارد؛ بایستی محاسبه ظرفیت باسکول را بر اساس سنگین ترین وسیله نقلیه بارگیری شده، انجام دهید. دقت داشته باشید که ظرفیت ناخالص برای تولید کنندگان یکسان نیست و لیست پیشنهادی آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

برای تعیین حداکثر ظرفیت باسکول، باید با تولید کننده در مورد کارایی باسکول مشورت کنید تا دقیقا همان چیزی را خریداری کنید که مناسب کسب و کار شما است. برای درک بهتر اهمیت این موضوع، یک مثال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. اگر شما باسکولی با ظرفیت ناخالص بالا خریداری کنید؛ اما وزنی که با آن توزین می‌کنید، بسیار کمتر از حداکثر ظرفیت باسکول باشد؛ میزان خطای اندازه گیری شما افزایش می‌یابد و وزن دقیق محموله را نمی توانید اندازه بگیرید. علت این موضوع این است که پیکربندی باسکول های دارای ظرفیت بالا، به وزن سازه بیشتری دارند و همین عامل باعث ایجاد خطای توزین بالا در اندازه گیری محموله های سبک خواهد شد. از این رو، ضروری است که محاسبه ظرفیت باسکول را به درستی انجام دهید و خرید باسکول مد نظر شما، بر اساس حداکثر وزنی باشد که شما توزین خواهید کرد، نه حداکثر ظرفیتی که تولید کننده در لیست خود قرار داده است. 

محاسبه ظرفیت ناخالص

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سازندگان باسکول های جاده ای، پس از تولید این محصول، آنقدر فرآیند بارگذاری را تکرار کرده و حجم آن را افزایش می دهند تا باسکول از کار بیفتد و پس از آن، محاسبه ظرفیت باسکول و در واقع، حداکثر ظرفیت این محصول را تعیین می‌کنند. باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است.  محاسبه ظرفیت باسکول به ویژه ظرفیت ناخالص این محصول، بر اساس تعداد لودسل و ظرفیت توزین هر لودسل بعلاوه ماژول های به کار گرفته شده در باسکول انجام می ‌شود.

محاسبه ظرفیت باسکول

نکته قابل توجه این است که اگرچه همه مشتریان، باسکول را بر اساس ظرفیت ناخالص آن خریداری می ‌کنند؛ اما همیشه توزیع بار بر روی صفحه باسکول در تمامی نقاط صفحه یکسان نیست. کامیون ها اصولا بر اساس محورهای خود بارگیری می‌کنند و باری که بر روی هر محور بارگیری می‌شود، با بار سایر محورها متفاوت است. از این رو بهتر است که در هنگام خرید باسکول، محاسبه ظرفیت باسکول علاوه بر ظرفیت ناخالص، موضوع دیگری به نام ظرفیت توزین محور را نیز شامل شود.

ظرفیت بار متمرکز بر یک محور  (CLC)

بار متمرکز بر یک محور، یک معیار اندازه گیری وزن در استاندارد NIST/NTEP است که در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان در نظر گرفته می شود. این یک اصل است که در هر منطقه، محدودیت های بارگیری بر روی هر محور، توسط قانون گذاران حوزه حمل و نقل تعیین می‌گردد. بر همین اساس، تولید کنندگان باسکول جاده ای می دانند که برای هر باسکولی که تولید می‌کنند، ظرفیت هر محور، چگونه تعیین شود.

ظرفیت باسکول بر اساس حجم ترافیک

یکی دیگر از مواردی که بایستی در محاسبه ظرفیت باسکول به آن دقت شود، تعیین میانگین کارکرد روزانه باسکول جاده ای است. ظرفیت کارکرد باسکول به صورت روزانه، یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه خریداران باشد زیرا طراحی بهتر و کارآمدتر باسکول جاده ای، با توجه به این امر تعیین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت قیمت سریع