جستجو

کیفیت در صفحات بتنی باسکول جاده ای

صفحات بتنی باسکول جاده ای

کیفیت صفحه باسکول، لودسل و نمایشگر بایستی مهمترین دغدغه تولید کنندگان و خریداران باشد. صفحه باسکول به عنوان یکی از مهمترین اجزا باسکول جاده ای بایستی تحت شرایطی خاص و با بهترین کیفیت تولید شود. در این مقاله پارامترهای تاثیر گذار بر کیفیت صفحات بتنی باسکول جاده ای را مورد بررسی قرار می دهیم و توصیه هایی برای خرید باسکول را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

انواع بتن های به کار گرفته شده در باسکول جاده ای

بتن ها انواع مختلفی دارند که هر یک ویژگی های متفاوتی دارد که بر اساس همین ویژ‌گی ها برای اهداف متفاوتی به کار گرفته می‌شوند.

استحکام و مقاومت بتن اولین پارامتر مهم انتخاب نوع بتن است. بتن هایی که برای تولید صفحات بتنی باسکول جاده ای استفاده می‌‌شوند از تنوع بالایی برخوردارند که در این بخش به آنها اشاره شده است.

 بتن های معمولی

در ساخت بتن معمولی تنها از سیمان، سنگدانه و آب استفاده می‌شود. به صورت معمول مقاومت این بتن بین ۱۰ تا ۴۰ مگا پاسکال است. هر بتنی برای اینکه به استحکام برسد و یا به عبارتی خودش را بگیرد نیازمند زمان است، برای بتن معمولی زمان گیرش بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه بسته به کیفیت سیمان، سنگدانه و محل ساخت بتن (مرطوب یا خشک) مصرفی گزارش شده است. 

بتن مسلح

به منظور تحمل تنش کششی بتن معمولی به یکسری تقویت کننده مسلح می‌شود. ویژگی کلی بتن این است که  در برابر تنش فشاری قوی اما در برابر تنش کششی ضعیف است.

اصولا برای تقویت بتن از فولاد استفاده می‌کنند، فولاد به صورت میلگرد یا شبکه با بتن ترکیب می‌شود. در نمونه های جدید از برخی الیاف هم برای تقویت بتن استفاده می‌کنند.

صفحات بتنی باسکول جاده ای

بتن پیش تنیده

استفاده از بتن پیش تنیده در پروژه های عظیم یا دارای شرایط خاص مانند تولید صفحات بتنی باسکول جاده ای بسیار حیاتی است. به منظور تولید بتن پیش تنیده میلگردها و تاندون های استفاده شده در بتن پیش از اعمال بار در سازه تحت تنش قرار می گیرند.

قبل از اینکه بتن خود را بگیرد، میلگردهای به کار برده شده در سازه به دو نگهدارنده وصل می‌شوند که وظیفه کشیدن میلگردها را برعهده دارند. بعد از خشک شدن بتن، میلگردها تحت تنش کششی قرار می‌گیرند.  این امر مقاومت کششی بتن را به شدت افزایش می‌دهد.

عوامل تاثیر گذار بر کیفیت صفحات بتنی باسکول جاده ای

استفاده از آرماتورهای استاندارد در بتن مسلح یکی از مهم ترین عوامل موثر بر کیفیت و مقاومت کششی صفحات بتنی باسکول جاده ای است. آرماتور ها در قطر و طول استاندارد تولید می‌شوند و بسیار مهم است که در همان فرم استاندارد به کار گرفته شوند. استفاده از آرماتور با قطر کمتر یا بیشتر در صفحات بتن می‌تواند بر دقت توزین تاثیر بگذارد؛ چرا که آرماتور با قطر بالا، وزن صفحه را بالا می‌برد و فشار وارد بر لودسل بی دلیل زیاد می‌شود و از طرفی استفاده از آرماتور با قطر پایین، مقاومت صفحه باسکول را کاهش می‌دهد.

شبکه بندی استاندارد متناسب با مقاومت کششی و فشاری مورد انتظار از دیگر عوامل تاثیر گذار بر کیفیت صفحات بتنی باسکول جاده ای است. فاصله بین آرماتور ها بایستی بسته به محاسبات فنی تعیین گردد و برای صفحات با طول و ضخامت های مختلف شبکه متفاوتی به کار گرفته شود.

انجام عملیات کیورینگ بتن و استفاده از بویلر ها به منظور بهبود کیفیت بتن نهایی یکی دیگر از اقداماتی است که برای افزایش کیفیت صفحات بتنی باسکول جاده ای صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت قیمت سریع