جستجو

کاربرد باسکول جاده ای در تولید و برداشت برنج

باسکول جاده ای

برنج، یکی از مهمترین غلات حاضر در سبد تغذیه‌ای است که تقریبا به صورت روزانه توسط ایرانیان مصرف می‌شود. برنج، گیاهی به شدت محبوب در کشور ما است که خوشبختانه در مناطق بسیار متنوعی از شمال تا جنوب ایران از جمله استان‌های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران و گلستان و همچنین، مناطقی از خوزستان و فارس نیز کشت می شود. بدون شک، این حجم از درخواست، بازار بسیار بزرگی را برای این محصول ایجاد می‌کند که تا حد قابل توجهی، به فعالیت در این بخش، شکل صنعتی می‌دهد. در این مقاله، درباره کاربرد باسکول جاده ای در روند تولید برنج صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

باسکول جاده ای

شالیکوبی چیست؟

پیش از شروع بحث درباره کاربرد باسکول جاده ای در تولید و برداشت برنج، بهتر است با اصلی ترین کارهایی که برای تبدیل برنج کشت شده به آنچه که در سفره های بسیاری از ما به مصرف میرسد، صحبت کنیم. مهمترین کاری که بر روی برنج انجام می شود؛ شالیکوبی است. این کار، شامل کلیه عملیاتی است که پس از خرمن کوبی و با هدف تبدیل شلتوک به برنج سفید در کارخانه یا کارگاه انجام می‌شود.

شالیکوبی را به عنوان فرآیند تبدیل برنج نیز می شناسند؛ این فرایند شامل خشک کردن، تمیزکردن، پوست کندن، سفید کردن، براق کردن و درجه‌بندی برنج است. باسکول جاده ای در این فرایند، به عنوان یکی از ابزارهای تعیین کننده برای توزین مواد اولیه و محصول نهایی به کار گرفته می شود.

باسکول جاده ای

مراحل شالیکوبی

تبدیل شلتوک به برنج سفید، مراحل متعددی دارد که هر یک از آنها، باید به شکل متوالی و با دقت بالا انجام شوند تا برنج با کیفیتی به دست مشتریان برسد. این مراحل به طور مختصر شامل موارد زیر است:

·         خشک کردن شالی

·         الک کردن شالی

·         سنگیری شالی

·         پوست گیری شالی

·         سفید کردن دانه برنج

·         پولیش دانه برنج

·         الک برنج

·         انبارش برنج

·         الک مجدد برنج

·         سورت با استفاده از سورتینگ

·         بسته‌بندی برنج

باسکول جاده ای مناسب شالیکوبی

با توجه به حجم بالای ورود و خروج مواد اولیه و همچنین، محصولات کارخانجات شالیکوبی، معمولا بسیاری از این کارخانه ها از باسکول جاده ای ۵۰ تنی یا به اصطلاح باسکول جاده ای کامیون کش استفاده می‌کنند.

باسکول جاده ای

البته باید این مورد را مدنظر داشت که انتخاب ظرفیت باسکول ، کاملا به نیاز مشتریان بستگی دارد و در صورت نیاز، خریداران می‌توانند اقدام به نصب باسکول جاده ای ۶۰ تنی یا باسکول جاده ای تریلی کش کنند چرا که ممکن است برخی مکان‌ها حجم تولید بالایی داشته باشند و باسکول ۵۰ تنی برای فعالیت آنها کافی نباشد. بنابراین می‌توان گفت انتخاب ظرفیت باسکول های جاده ای مورد نیاز مشتری، به میزان فعالیت کارخانه یا کارگاه بستگی دارد.

با توجه به اینکه این حوزه تامین مواد غذایی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، بایستی تمامی محاسبات مربوط به تولید و توزیع آن، به دقت بررسی و ثبت شود. این امر، تنها با استفاده از یکی از مدل های باسکول های جاده ای امکان پذیر است. نصب باسکول در محل شالیکوبی، دقت کارکردی این واحدها را به شدت افزایش می‌دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت قیمت سریع