جستجو

کاربرد باسکول جاده ای در صنعت تولید پسته

باسکول جاده ای

توزین و استفاده از ابزارهایی مانند باسکول جاده ای، همیشه یکی از مهمترین بخش ها در فرآیند تولید و عرضه محصولات کشاورزی یا صادرات آنها به خارج از کشور است. پسته به عنوان یکی از محصولات مهم صادراتی ایران، از سالهای دور تا به امروز، همیشه در قالب یک محصول کشاورزی سودآور و زود بازده، مورد توجه کشاورزان و تُجار بوده است؛ این محصول، حدود ۱۰ درصد از درآمدهای غیرنفتی کشور را تشکیل می دهد افزون بر یك میلیون نفر از جمعیت فعال ایران در صنعت تولید پسته اشتغال دارند. 

پسته تاب آوری بالایی در مقابل تغییرات اقلیمی دارد و از این نظر، برای کشور ایران که دارای اقلیم تقریبا خشک است، یک محصول مناسب کشاورزی تلقی می شود. توسعه زیرساخت توزین و انبارداری این محصول با استفاده از انواع مدل های باسکول جاده ای، می‌تواند سرعت عمل کشاورزان را به شدت افزایش داده و به آنها کمک کند تا محصولات خود را با سرعت و دقت بالایی از باغ های پسته برداشت کرده و روانه بازار کنند. 

مناطق مناسب برای کشت پسته

بخش های زیادی از اقلیم جغرافیایی ایران، در دسته بندی اقلیم گرم و خشک قرار می گیرد و از این رو، شهرهای مختلف ایران دارای شرایط مناسب برای تولید گیاهانی مانند پسته هستند اما برخی از شهرها از جمله شهر های رفسنجان و دامغان، در مقایسه با شهرهای دیگری مانند بناب، جوین، فیض آباد، ورامین، یزد، رفسنجان، کاشان، هرات، مهریز و نیریز، سهم بیشتری از تولید پسته ایران را در اختیار دارند. 

باسکول جاده ای

کاربرد باسکول جاده ای در سورتینگ های پسته 

فروشندگان و صادرکنندگان پسته، معمولا این محصول را پس از برداشت، سورت می کنند به این معنی که جنس درجه یک و مرغوب را از اجناس درجه ۲ و ۳ با استفاده از دستگاه سورتینگ پسته یا دستگاه مولتی کالر سورتر خشکبار جدا می کنند. این دستگاه برای سورتینگ محصولاتی از قبیل پسته، انواع بادام، فندق، انواع کشمش، انواع تخمه و… مورد استفاده قرار می گیرد و به دو روش ریزشی و بلت ( نوار نقاله ای) قادر به جداسازی ضایعات از محصول اصلی است.

در تمامی واحد های سورتینگ پسته، مواد ورودی و محصولات خروجی، هر دو توسط مدل های مختلفی از باسکول جاده ای توزین می شوند. نصب باسکول جاده ای برای مراکز با ظرفیت بالا و استفاده از باسکول کفی در سورتینگ‌های محلی، نقش مهمی در کنترل هرچه دقیق‌تر محصولات از لحاظ وزنی و جلوگیری از ایجاد ضررهای پنهان برای این کسب و کارها ایفا می کند.

لزوم استفاده از باسکول جاده ای در باغات و سورتینگ‌های پسته 

استفاده از باسکول جاده ای یا خرید باسکول کفی، امکان کنترل بیشتر و دقیق‌تری را بر روی ورود مواد اولیه و خروج محصولات نهایی از واحدهای سورتینگ را فراهم می کند؛ علاوه بر این، با استفاده از باسکول های جاده ای، امکان نظارت بر روی روند توزین این مواد به خوبی میسر شده و هر خطایی نیز، قابل پیگیری خواهد بود. 

یکی دیگر از مزایای استفاده از مدل های مختلف باسکول جاده ای، امکان گزارش‌گیری ساده برای کنترل سوابق ثبت شده از فروشنده های خاص و افزایش نظارت بر این امور است.

باسکول جاده ای

اکثر باغداران پسته، معمولا در صورتی که توان خرید انواع باسکول جاده‌ ای را داشته باشند، تُناژ های مختلف این محصول را خریداری می کنند اما سایر باغدارانی که به دلیل ظرفیت پایین تولید خود، نیازی به خرید باسکول با ظرفیت بالا ندارند، از باسکول کفی با ظرفیت های بین ۱ تن تا ۵ تن استفاده می‌کنند. 

یکی از مواردی که می تواند به شما برای کاهش هزینه های توزین و هزینه حمل و نقل پسته از باغات به محل نصب باسکول کمک کند، نصب باسکول جاده ای در محل کشت این محصول است. 

استفاده از باسکول های جاده ای و سیستم کنترل اطلاعات موجود در این محصول، نقش مهمی در انبارگردانی و گزارش گیری محل‌های کشت پسته ایفا می‌کند؛ علاوه بر این، جمع آوری این اطلاعات در سطح کلان، محاسبات مرتبط با سطح تولید و صادرات پسته در کشور را نیز، تسریع خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت قیمت سریع